Dziennikarz

Rok pod znakiem innowacji

Rozmowa z Danutą Gut, dyrektorem biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie

Coraz bogatsza oferta piw specjalnych może wpłynąć na poprawę ich sprzedaży w roku 2014. Coraz bogatsza oferta piw specjalnych może wpłynąć na poprawę ich sprzedaży w roku 2014.

 

Przewidują państwo, że piwa smakowe – radlery i shandy – będą hitem tego sezonu. Jak rozwijał się ten segment rynku?
Wzrost zainteresowania tą kategorią rozpoczął się w 2011 r., a w 2012 r. ta tendencja się rozwijała. W ubiegłym roku natomiast piwa shandy i radlery osiągnęły nawet 7–8% rynku, co oznacza, że w ciągu ostatnich kilku lat ich sprzedaż wzrosła o 70%. Oceniamy, że w tym roku ich udział w rynku może wzrosnąć nawet do 10%. Z jednej strony jest to już znaczący udział, ale z drugiej strony trzeba pamiętać, że rynek wciąż jest zdominowany przez piwa tradycyjne.

Sezon na piwa smakoweCzy zamiłowanie do piw smakowych jest domeną polskiego rynku?
Nie, to nie jest tylko polska specyfika. Konsumenci w całej Europie poszukują innowacji, nowych wrażeń smakowych, ciekawych doznań i zaskakujących połączeń. Kiedyś skala tego zjawiska była mała, dziś wszyscy warzący piwo mają w swojej ofercie tego rodzaju trunki. Co ciekawe, dotyczy to też krajów, które mogą się poszczycić długą tradycją piwowarską, jak Niemcy i Belgia. Nawet tam piwa smakowe dochodzą do głosu i znajdują nowych odbiorców.

Czy to oznacza, że możemy się spodziewać pojawiania się nowych marek i wariantów smakowych?
Absolutnie tak. Zgodnie z zapowiedziami wszyscy – i duzi, i mali – traktują ten rok podobnie do ubiegłego i stawiają na nowości.

Z czego, poza wspomnianym przez panią poszukiwaniem nowych doznań, wynika popularność piw smakowych?
Przede wszystkim właśnie z ciekawości. Liczy się już nie tylko tradycyjna goryczka i mocny, głęboki smak, lecz także mieszanie go z innymi, bardzo różnymi nutami, także słodkawymi. Popularność piw smakowych jest też silnie związana z demografią. Dzisiaj na piwnej mapie Europy mamy już zupełnie innych konsumentów – młodszych, dla których połączenie smaku piwa i lemoniady jest interesujące. I to właśnie powoduje, że innowacje w recepturze są przez rynek i konsumentów odbierane bardzo pozytywnie. Dlatego wszyscy możemy śmiało postawić tezę, że w 2014 r. ten segment będzie rósł.

Jak pani sądzi – czy to jest długofalowa tendencja, czy tylko chwilowy trend?
Odpowiem trochę przewrotnie. Kiedyś znacznie rósł segment piw pszenicznych. Później znalazły one swoje miejsce na rynku i ich udział w nim utrzymuje się na stałym poziomie. Nie umiem powiedzieć, czy popularność piw smakowych to długofalowa tendencja, ale na pewno znalazły one swoje miejsce i szybko z rynku nie znikną. Z całą pewnością mogę stwierdzić, że rynek tradycyjnego piwa, czyli lagerów, nie jest zagrożony.

Wspomniała pani, że w Polsce kultura picia się zmieniła. Teraz konsumentom bardziej zależy na smakowaniu piwa niż na jego mocy?
Tak, polski konsument pokazał, że chce się rozkoszować smakiem piwa, a nie pić go tylko ze względu na zawartość alkoholu. Kiedyś piwa zawierały ponad 6% alkoholu. Dziś piwo, nawet lager, ma 5,2–5,6% alkoholu, czyli zdecydowanie mniej niż dawniej. Konsumenci sięgają obecnie po coraz słabsze piwa. Dzięki wieloletniej edukacji dotyczącej piwa – kultury, tradycji i sposobów jego serwowania – wykształciła się wielka grupa nie tylko entuzjastów tego trunku, lecz także jego prawdziwych znawców. Picie piwa stało się rytuałem, przyjemnością. Warto też dodać, że na nowości smakowe bardzo otwarte są kobiety. Wśród konsumentów piwa jest coraz więcej pań.

Czyli podczas oglądania meczu kobieta sięgnie po shandy, a mężczyzna po lagera?
Nie dzielmy piwa na damskie i męskie, tylko na mniej lub bardziej ulubione. Przyjęliśmy a priori, że piwa ze słodszą nutą są dedykowane kobietom. Tymczasem okazuje się, że bardzo chętnie po takie napoje sięgają również mężczyźni.

Zatem odwróćmy sytuację. Kobieta z porterem, a mężczyzna z radlerem?
Może być i tak. Tym bardziej że piwo zaczyna być napojem w równym stopniu akceptowanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn, choć skala tej akceptacji pozostawia jeszcze wiele do życzenia.

 

Zapraszamy również do lektury raportu: Sezon na piwa smakowe


aa