Piwoszki stawiają na smaki

Sezon wakacyjny na półmetku. Upały powodują, że nie tylko chętnie, ale i z konieczności sięgamy po różne napoje, a jednym z najczęściej wybieranych jest piwo. W wynikach najnowszych badań YouGov, panie twierdzą, że to napój dla mężczyzn (49%). Jednak rzeczywistość pokazuje, że utarte stereotypy nie mają dziś żadnego uzasadnienia, a współczesne kobiety coraz chętniej sięgają po małe jasne.

Benjamin Franklin mawiał, że piwo jest dowodem na to, że Bóg nas kocha i chce byśmy byli szczęśliwi. Coraz więcej przedstawicielek płci pięknej śmiało mogłoby się podpisać pod tym zdaniem. Ostatnie badania opublikowane przez Friends of Glass przed Narodowym Dniem Piwa obchodzonym w Wielkiej Brytanii pokazują, że choć panie postrzegają piwo raczej jako napój męski, to z chęcią spróbowałyby go jeżeli byłby ono im podane w smukłej i zgrabnej szklance. Stwierdziło tak 39% kobiet na 1000 ankietowanych dodając, że kufel z uwagi na swoją dużą wagę jest postrzegany jako niekobiecy. Dodatkowo aż 84% kobiet uważa, że piwo najlepiej smakuje w szkle, a nie w plastiku lub puszce.

Jane Payton, piwny brytyjski sommelier roku 2014 i 2015 twierdzi, że kobiety i piwo wiele łączy. „W Egipcie, Sumerze oraz później w Babilonii czy Germanii, produkcją piwa zajmowały się wyłącznie kobiety, gdyż tylko to rzemiosło znajdowało się pod opieką bóstw żeńskich. Obecnie dużą popularnością wśród pań cieszą się nie tylko piwa smakowe, ale też trunki wyrabiane w małych browarach regionalnych” – mówi Jane Payton. Potwierdzają to też dane z badania Friends of Glass. Aż 39% pań stwierdziło, że smakowało im piwo z małych browarów, a 66% przyznało, że oferują one ciekawą gamę walorów smakowych. I trudno się dziwić takim odpowiedziom skoro w piwnych manufakturach coraz częściej wyrobem piwa zajmują się kobiety. Przykładowo w reaktywowanym po 20 latach Browarze w Grodzisku kierownikiem produkcji jest Magdalena Hutniczak!

„Piwo to nie tylko goryczka. Oferuje różne intensywności smaków. Do deserów idealnie pasują piwa o smaku kawy, czekolady i szampana. Z powodzeniem można je też dobierać do różnych dań, gdzie sprawdzają się równie doskonale jak wino” – dodaje Jane. Piwo również podkreśla smak wielu potraw, dlatego tez bardzo często kobiety wykorzystują je w kuchni – ciemne do mięs, a jasne do naleśników

Z raportu Homo Homini wynika, że 20% naszych rodaczek pije piwo przynajmniej raz w tygodniu, a ponad 12% sięga po złoty trunek raz w miesiącu. Kobiety cenią sobie w piwie przede wszystkim smak (56%), a potem markę i cenę. Nie bez znaczenia są również jego właściwości prozdrowotne. Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtona odkryli, że ciemne piwo zawiera więcej przeciwutleniaczy niż jego jasny odpowiednik i tyle samo antyoksydantów, co czerwone wino, co wspomaga hamowanie procesów starzenia.

Dodatkowo, według danych United Departament of Agriculture, piwo pełne niepasteryzowane zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B3, PP, B6 i B12), kwas foliowy oraz minerały (wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk). Piwa pasteryzowane też mają podobny zestaw witaminowo-minerałowy tylko, że w mniejszej ilości.

Większa kultura picia, delektowanie się każdym łykiem i zwiększająca się świadomość odnośnie zalet piwa powodują, że rodzime browary systematycznie poszerzają swoją ofertę łagodnych piw smakowych o obniżonej zawartości alkoholu dedykowanych dla płci pięknej. Dominują tu orzeźwiające trunki o smaku miodu, cytryny, wiśni, śliwki, limonki, karmelu, mięty, grejpfruta czy jabłka oraz mieszanki chociażby markuj, granatów, czarnej marchwi i hibiscusa.

Polaków portret piwny_infografika

Polaków portret piwny. © KP

Zdaniem Joanny Kwiatkowskiej z Kompanii Piwowarskiej, Polki są coraz bardziej otwarte na nowe smaki oraz chętnie próbują tego, co ciekawe i nieznane. „To właśnie piwa smakowe i radlery uzyskały w naszych testach najwyższe oceny wśród pań, a dla mniej więcej co piątej konsumentki to jedyna piwna propozycja, która wyraźnie odpowiada jej preferencjom. Kobiety piją również tradycyjne jasne pełne, czyli piwo typu lager. Na poziomie oceny smaku, nie widzimy przepaści w porównaniu do ocen panów, choć już po sam produkt kobiety nadal sięgają wyraźnie rzadziej niż mężczyźni” – podsumowuje Joanna Kwiatkowska. Takie wnioski potwierdzają również dotychczasowe wyniki quizu zorganizowanego przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w ramach projektu Europejskiej Mapy Smaków. „W jednym z pytań, piwo okazało się pierwszym wyborem napoju, po który ankietowani sięgają najchętniej w piątkowy wieczór, natomiast w kolejnym złoty trunek został uznany, jako jeden z trzech najlepiej reprezentujących Polskę. Wyniki jednak nieustannie się zmieniają, ponieważ quiz jest nadal dostępny na stronie www.friendsofglass.com/pl/mapyourtaste” – w imieniu FEVE informuje Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Group.

Na koniec warto zaznaczyć, że coraz więcej Pań łączy swoją pracę zawodową z piwem w różnych jego aspektach. Przykład Jane Payton z Wielkiej Brytanii czy Magdaleny Hutniczak z Grodziska nie jest odosobniony. W Polsce wysoko wykwalifikowane ekspertki piwne i degustatorki nazywają się cervesario. Nazwa pochodzi od rzeczownika w rodzaju żeńskim w języku asturyjskim oznaczającego „piwo”. „Z naszą firmą jako cervesario współpracuje 18 kobiet i 6 panów. Są oni przez nas certyfikowani i uczą się od naszych sensoryków” – informuje Joanna Kwiatkowska z Kompanii Piwowarskiej. Zdecydowana przewaga kobiet wśród cervesario pokazuje, że Panie lepiej pokazują niuanse związane ze sztuką browarnictwa i konsumpcją złotego napoju, no ale któż lepiej o subtelności i delikatności może opowiadać, jak nie kobieta.


aa