Polacy sięgają po droższą whisky

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku import ekskluzywnej whisky single malt do Polski wzrósł – w ujęciu ilościowym – o prawie 1/3 (30 proc.). Jeszcze większe wzrosty, bo aż trzycyfrowe, zanotowała whisky blended malt. Polacy coraz częściej sięgają po droższe odmiany bursztynowego trunku.

Lata 2014-2015 to okres wyhamowania wzrostów w eksporcie szkockiej single malt. W tym roku eksport tej kategorii whisky znowu rośnie. W ujęciu ilościowym, w pierwszych trzech kwartałach 2016, odnotowano wzrost o 5 proc. do 80 mln butelek w stosunku do roku poprzedniego. Dwukrotnie wyższy wzrost osiągnięto w ujęciu wartościowym – blisko 10 proc., co pozwoliło przekroczyć wartość 700 mln funtów.

Rośnie również eksport szkockiej w segmencie blended malt. W okresie styczeń-wrzesień 2016 roku wzrósł r/r o 57 proc.
Popularność single malt i blended malt odbiła się na eksporcie drugiej najpopularniejszej odmiany whisky, czyli mieszanej. W tej kategorii wzrost był ledwie widoczny w ujęciu ilościowym, zaś wartościowo nastąpił już trzeci rok z rzędu spadek. Łącznie, na przestrzeni ostatnich trzech lat, skumulowany spadek eksportu whisky mieszanej wyniósł 20 proc., z 2,2 do 1,8 mld funtów.
Polska wpisana w mapę światowych trendów.

W trzech kwartałach tego roku import single malt do Polski wzrósł znacząco, bo o 30 proc, co daje łącznie blisko 360 tys. sprowadzonych butelek. W ujęciu wartościowym dynamika wzrostu była jeszcze większa i wyniosła 38 proc. (wartość ok 4 mln funtów). Na uwagę zasługuje znaczący wzrost importowanej blended malt – w ujęciu ilościowym aż 700 proc., co daje łączną liczbę 257 tys. butelek. Łączna wartość sprowadzonej whisky blended malt wzrosła r/r o 120 proc. i wyniosła 360 tys. funtów. W odróżnieniu od trendów światowych, Polacy równie chętnie konsumują whisky mieszaną. Jeśli chodzi o jej ilość, to import wzrósł o 22 proc. do 18 mln butelek, a wartościowo o 17 proc. do 35 mln funtów.

whisky
„Dane importowe potwierdzają trend obserwowany przez nas od dłuższego czasu. Polacy coraz częściej sięgają po whisky, również w tych droższych odmianach. Wielu koneserów tego trunku poszukuje nowych doznań smakowych, otwierając się na whisky z różnych stron świata” – przekonuje Jarosław Buss z firmy Tudor House, organizator corocznego festiwalu Whisky Live Warsaw.
W przełożeniu na potencjał rynków świata, daje to Polsce 13. miejsce pod względem liczby sprowadzonych butelek whisky (19 mln butelek), a wartościowo plasujemy się na 16. miejscu – zakupiliśmy whisky za 40 mln funtów.

„Coraz więcej producentów dostrzega potencjał polskiego rynku. Zmieniają się gusta smakowe Polaków, rośnie też grupa osób zamożnych, dlatego nie dziwi fakt, że w sklepach dostępna jest coraz bardziej różnorodna oferta tego wyjątkowego trunku. Można już nabyć whisky z tak egzotycznych krajów, jak chociażby Indie, Tajwan, Australia czy Japonia. Powstaje też coraz więcej whisky barów w naszym kraju” – dodaje Jarosław Buss.

Tradycyjnie największym rynkiem na świecie – patrząc na liczbę sprowadzonych butelek – jest Francja (142 mln sztuk), zaś pod względem wartościowo sprowadzanego trunku prym wiedzie USA z kwotą 563 mln funtów. W rozbiciu na poszczególne kontynenty najmocniejszym rynkiem dla whisky wciąż pozostaje Europa, a szczególnie kraje Unii.

***********
Whisky Live Warsaw (www.whiskylivewarsaw.com) – impreza organizowana pod szyldem Whisky Live przez Tudor House, miejsce spotkań klientów indywidualnych, blogerów, dziennikarzy, restauratorów, hotelarzy, hurtowników i przedstawicieli świata biznesowego. Na świecie wydarzenie organizowane jest od 2000 roku. Pierwsza edycja odbyła się w Londynie, by od tamtego czasu objąć swoim zasięgiem 28 miast na całym świecie.

Tudor House (www.tudor-house.pl) – działający od 1995 roku na polskim rynku największy importer alkoholi typu Premium. Jej właściciel – Jarosław Buss, jest niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie whisky. Jako pierwszy Polak w historii sędziował prestiżowe zawody World Whiskies Awards, odbywające się raz do roku w Londynie.


aa