redaktor naczelny „Magazynu Spożywczego”

400 milionów szklanych butelek

400 milionów – tyle szklanych butelek znajduje się w obrocie w Polsce. Zwrot opakowań do sklepu jest jednak mało popularny.

„Butelka zwrotna może krążyć 20 razy i więcej. W Polsce średnio krąży od 8 do 12 razy, czyli dużo mniej. Z naszych badań przeprowadzonych w ubiegłym roku wynika, że raptem 20% konsumentów wie, że zwracając butelkę, też czynią ekologiczny gest. Mamy więc sporo do nadrobienia”, powiedziała Jagoda Jastrzębska, kierownik ds. rozwoju odpowiedzialnego biznesu w Carlsberg Polska, organizującym rozpoczynającą się właśnie kampanię „Weź mnie w obroty”, która ma na celu zmianę nawyków polskich konsumentów.

Łączną wartość butelek zwrotnych krążących w Polsce szacuje się na ok. 150 mln zł. Niestety Polacy wolą butelki wyrzucać, zgodnie z panującym stereotypem, że ich oddawanie to czynność zarezerwowana dla społecznego marginesu. Również niektóre placówki handlowe nie chcą przyjmować opakowań zwrotnych. Jedyną branżą, która w dużym stopniu obecnie stosuje butelkę zwrotną, jest branża piwowarska – 50% swoich wyrobów browary sprzedają właśnie w opakowaniach zwrotnych.

Niestety, zaledwie 6% konsumentów w Polsce przy zakupie piwa zwraca uwagę na to, czy jest sprzedawane w butelce zwrotnej. Akcja „Weź mnie w obroty” ma skłaniać, aby nie wyrzucać takich butelek, popularyzować proekologiczne myślenie i doceniać odpowiedzialne zachowania konsumenckie.

Źródło: wezmniewobroty.pl.


aa