redaktor naczelny „Magazynu Spożywczego”

Jak kupują Polacy?

Przede wszystkim preferują skład produktu a dopiero potem marka.

Wyniki badania przeprowadzonego przez On Board PR Ecco Network wskazują, że pierwszym czynnikiem, na który Polacy zwracają uwagę, kupując produkty spożywcze, jest ich skład. Skład (53%) oraz jakość (51%) to czynniki determinujące wybór konkretnego produktu spożywczego. Marka ma znaczenie dla jedynie 28% badanych. Czy jest to dowód na coraz popularniejszy trend „transparentności”, zgodnie z którym konsumenci chcą być świadomi tego co jedzą, a marka produktu jest czynnikiem drugorzędnym?

Chociaż marka własna dla wielu konsumentów jest synonimem kompromisu, to coraz częściej konsumenci uważają, że jest to kompromis dla nich korzystny

„Chociaż marka własna dla wielu konsumentów jest synonimem kompromisu, to coraz częściej konsumenci uważają, że jest to kompromis dla nich korzystny. W kategoriach, w których sprawdzenie jakości, składu czy funkcjonowania produktu jest stosunkowo łatwe, marki własne odnotowują największy wzrost udziału. Sięganie po marki własne ułatwia konsumentom fakt, że wiele z nich na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurentów tzw. +markowych+. Skład, opakowanie, a często nawet cena nie są już wyróżnikiem. Nie są nim nawet certyfikaty eksperckie czy nagrody konsumenckie” – tłumaczy Tomasz Lis, Head of On Board Brand Strategies & Comms.

Z badania opinii publicznej przeprowadzonego dla On Board PR Ecco Network przez SW Research wynika, że w ciągu ostatniego roku 64% Polaków kupiło produkty marki Tesco. Na kolejnych miejscach znalazły się marki Carrefour (61%), Pilos (34%) oraz Isana (34%). Badani deklarują, że pierwszym czynnikiem, na który zwracają uwagę, kupując produkty spożywcze, jest ich skład.

Marka własna okazała się być bliska aż 97% Polaków, którzy deklarują, że posiadają w domach takie produkty. Coraz popularniejsza postawa sprytnych, oszczędnych zakupów, czyli tzw. smartshopping i opinia o markach własnych przychylna bardziej, niż przed laty stanowi znakomity klimat do dalszego rozwoju tej kategorii, konkludują autorzy raportu.

Źródło: On Board PR Ecco Network.
Fot.: mat. prasowe Tesco.


aa