redaktor naczelny „Magazynu Spożywczego”

Minimalny spadek wartości Barometru Carrefour

Wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w lipcu wyniosła -1,0 punktu (w skali od -100 do +100).

W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru spadło o 0,5 punktu. Był to pierwszy spadek wartości Barometru po czterech następujących po sobie miesiącach wzrostu. Spadek ten traktować należy jako korektę trendu wzrostowego. W nadchodzących miesiącach spodziewać się należy kontynuacji wzrostów i przekroczenia wartości neutralnej (zero punktów), co oznaczać będzie, że koniunktura znalazła się w korzystnej fazie.

Na zmianę wartości Barometru negatywnie wpływały następujące jego składowe: pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, spadek wskaźnika inflacji oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika, pomimo odnotowanego spadku, świadczy o poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Wartość Barometru od sześćdziesięciu siedmiu miesięcy, a więc od ponad pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego (czyli zera), co stanowiło odbicie dominacji negatywnych czynników w gospodarce. Utrzymanie się w najbliższych miesiącach trendu wzrostowego sprawi jednak, że stan ten się zmieni.

Potwierdzają to dostępne na rynku prognozy makroekonomiczne. Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru. Według zaktualizowanych prognoz IBnGR, tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,5 procent. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,6 procent w ostatnich trzech miesiącach roku. Tempo takie, chociaż wyższe od prognozowanego jeszcze niedawno, trudno uznać jednak za zadowalające, zwłaszcza w porównaniu z wynikami osiąganymi w rekordowych pod tym względem latach 2006-2008. Podobnych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać, chociaż w roku 2015 tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do poziomu 3,8 procent.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie do dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 3,0 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale – od 2,6 procent w pierwszym, do 3,3 procent w czwartym. W 2015 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego zwiększyć się powinno do 3,5 procent. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 8,8 procent.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.

Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość
Nazwa zmiennej Przyjęty przedział zmienności Poprzednia wartość Aktualna wartość Wpływ na zmianę BKK
Skłonność do zakupów [0, 200]
BWUK [-100, +100] -18,1 -17,0 0,33
Koniunktura w handlu [-100, +100] 3,7 1,8 -0,57
Nominalna dynamika kredytów i pożyczek [80, 160] 105,6 104,5 -0,22
Realna dynamika sprzedaży detalicznej [80, 140] 108,9 104,3 -1,23
Dynamika liczby pracujących [90, 110] 101,1 101,2 0,06
Dynamika cen konsumpcyjnych [100, 105] 100,3 100,2 0,32
Nominalna dynamika wynagrodzeń [95, 115] 103,8 104,8 0,82
Łączna zmiana wartości BKK -0,49

Źródło: Carrefour Polska.


aa