redaktor naczelny „Magazynu Spożywczego”

Nowe etykiety na produktach spożywczych

Od 13 grudnia 2014 r. wszystkie produkty spożywcze muszą posiadać nowe etykiety.

Etykiety mają być przede wszystkim bardziej czytelne

„Komisja Europejska, chcąc uprościć i ujednolicić przepisy dotyczące znakowania żywności w całej UE, zaproponowała nowe zasady, które ściśle regulują wygląd etykiet, a także ich zawartość merytoryczną. Unijne rozporządzenie zostało uchwalone w październiku 2011 r., a wejdzie w życie 13 grudnia tego roku. KE dała więc dużo czasu producentom żywności na przygotowanie nowego wzoru etykiety”, powiedziała PAP Izabela Zdrojewska, rzeczniczka Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. „Etykiety mają być przede wszystkim bardziej czytelne i muszą zawierać więcej informacji. Przy tym muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia. Nie mogą wprowadzać w błąd kupującego co do cech, działania lub właściwości środka spożywczego. Wymóg ten ma zastosowanie również do reklamy oraz prezentacji środków spożywczych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane”.

Na etykietach mają się znajdować m.in. informacje dotyczące zawartości alergenów, soli, a także miejsca pochodzenia – tym ostatnim wymogiem objęto znacznie szerszy wachlarz produktów niż do tej pory, uzupełniając go m.in. o wieprzowinę, mięso z owiec, kóz oraz drobiu. Obowiązkowe będzie również zamieszczenie daty zamrażania produktów mięsnych i rybnych oraz wskazanie na etykiecie wędlin, czy ich osłonka jest jadalna.

Aby informacje były czytelne dla konsumenta, Bruksela zadbała również o określenie minimalnego rozmiaru czcionki – litery muszą mieć co najmniej 1,2 mm.

Zmiany, które będą wprowadzone w zakresie etykietowania żywności, mają służyć ochronie zdrowia i interesów konsumentów.

Źródło: PAP.


aa