redaktor naczelny „Magazynu Spożywczego”

Polski eksport? Wódka, piwo, papierosy

Eksport używek jest niemal dwukrotnie wyższy niż eksport produktów mlecznych.

W 2013 r. sprzedaliśmy za granicę używki za 2,74 mld euro. Wartość ich importu była o 700 mln euro niższa. Eksport używek jest niemal dwukrotnie wyższy niż np. eksport produktów z mleka, jednego z głównych hitów polskiego eksportu rolnego – wskazuje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA), cytowany przez Rzeczpospolitą.

Niezmiennie od wielu lat przebojem napędzającym zagraniczną sprzedaż produktów rolno-spożywczych są papierosy. Jak podaje Fammu/FAPA, w 2013 r. ich eksport wzrósł o 3%, do ok. 1,37 mld euro.

Jeszcze lepiej jest z alkoholem – w zeszłym roku wyeksportowaliśmy mocne trunki warte 319,7 mln euro, to o 16% więcej niż w 2012 r. Wódka to od lat nasza wizytówka. Jej zagraniczna sprzedaż w 2013 r. wyniosła 151,3 mln euro, wobec 139,7 mln euro rok wcześniej. W czołówce utrzymuje się również piwo – w 2013 r. browary sprzedały go za granicę za 117,3 mln euro (o 22,7%, więcej niż w 2012 r.), podczas gdy jeszcze w 2011 r. nie przekroczono 80 mln euro.

Źródło: PAP, biznes.pl, Rzeczpospolita.


aa