Suszone warzywa – wartości odżywcze

Prawidłowe odżywianie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, na nasze samopoczucie i nawet na nasz wygląd. Zaleca się spożywanie świeżych warzyw i owoców codziennie. Bo są bogate w błonnik i inne wartości odżywcze niezbędne w naszej diecie.
Jesienią i zimą dostęp do świeżych warzyw jest mocno ograniczony. Nie można ich również zbyt długo przechowywać, bo się psują.
Warto sięgnąć wtedy po warzywa suszone, które można kupić lub przygotować samodzielnie.

Zdrowe rozwiązania w kuchni

Proces suszenia warzyw polega na odparowaniu z nich wody przy zastosowaniu wysokiej temperatury, dzięki czemu przedłuża się ich trwałość i przydatność do spożycia. Warzywa tracą w tym procesie swoją objętość, niektóre lekko ciemnieją, co jest procesem zupełnie naturalnym.
Proces odparowania wody uniemożliwia rozwój bakterii, grzybów i pleśni. Najważniejsze jest jednak to, że zachowują one większość swoich wartości odżywczych, także błonnik i liczne minerały.
Mieszanki suszonych warzyw urozmaicą nasze zimowe potrawy i pozwolą nacieszyć się ich naturalnym smakiem. Zamiast gotowych zupek i kostek rosołowych warto wprowadzić do kuchni suszone warzywa ekologiczne.

Zastosowanie suszonych warzyw

Najczęściej dodajemy suszone warzywa do zupy, możemy doprawić nimi sos lub duszone mięso, także sałatki czy dressingi.
Możliwości jest wiele. Gotowe mieszanki suszonych warzyw można kupić. Można przygotować je też samodzielnie, doprawiając według własnego uznania.

Wystarczy pokroić w cienkie paseczki wszystkie wybrane warzywa, zazwyczaj jest to por, cebula, seler, pietruszka i marchewka. Całość można wysuszyć w suszarce, jeżeli ktoś taką posiada lub w uchylonym piekarniku, wtedy warzywa trzeba rozłożyć na papierze do pieczenia.
Po wysuszeniu miksujemy wszystko na drobne kawałeczki i dodajemy przyprawy. Sól, pieprz, kurkuma, by uzyskać ciepły kolor i ciekawy smak. Można dodać również zioła, jeżeli ktoś lubi.
Całość przesypać do słoja z przykrywką. Wygląda świetnie, smakuje bardzo dobrze, a przede wszystkim jest zdrowe.

Suszone warzywa wartości odżywcze

Suszone warzywa ekologiczne zachowują przede wszystkim błonnik, wiele witamin, minerałów, kwas foliowy i przeciwutleniacze.
Są źródłem potasu, wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, sodu, selenu i cynku. Zawierają także witaminy A, C, E, PP i witaminy z grupy B.
Okazuje się, że proces suszenia warzyw prowadzi często do kumulacji składników mineralnych i błonnika w mniejszej ich objętości. Co oznacza, że w stu gramach suszonych warzyw może być skumulowanych więcej minerałów niż w takiej samej porcji świeżych warzyw.

Suszone warzywa ekologiczne są stosunkowo niedrogie i nie wymagają skomplikowanej obróbki przed ich podaniem. Niektóre z nich mają bardziej intensywny smak i zapach. Więcej można dowiedzieć się na stronie producenta suszonych owoców – Brodowski Owoce.

Warzywa w procesie suszenia zachowują również swoje pozostałe właściwości, jak oczyszczanie organizmu z toksyn, zapobieganie chorobom układu krążenia, wzmacnianie odporności organizmu, regulowanie ciśnienia krwi, działanie bakteriobójcze i poprawianie perystaltyki jelit.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *