Jakie istnieją stanowiska pracy w karierze sprzedażowej? Czym zajmują się poszczególni pracownicy sklepu? Jakie powinni mieć cechy charakteru, aby dobrze wykonywać swoją pracę? Dowiedz się więcej o zawodach w branży sprzedażowej.
Zobacz także: Pierwsza praca – przydatne informacje
Kasjer/Sprzedawca
Kasjer/Sprzedawca pracuje wszędzie tam, gdzie sprzedawane są towary. Na danym stanowisku pracownik zajmuje się obsługą klienta, obsługą kasy fiskalnej, często również metkuje towar oraz wykłada go na półki. Jego obowiązkami są również, takie czynności jak:
- dbanie o własny wizerunek oraz o wizerunek firmy,
- nadzorowanie salda w kasie,
- przyjmowanie zwrotów,
- gdy towarem jest alkohol lub papierosy, to kasjer w przypadku wątpliwości powinien sprawdzić wiek klienta poprzez dowód tożsamości.
Aby zostać kasjerem/sprzedawcą zazwyczaj wymagane jest wykształcenie średnie lub zawodowe. Często pracodawcy przyjmują chętniej osoby, które potrafią obsługiwać kasę fiskalną. Kurs na to urządzenie można odbyć w wielu miejscach m.in. w urzędzie pracy. Na pewno dodatkową zaletą pracownika sklepu będzie znajomość języka angielskiego, gdyż często, np. w centrach handlowych zdarzają się klienci zagraniczni. Oczywiście, jeśli aplikujesz na stanowisko, np. w sklepie z kosmetykami, to powinieneś mieć jakieś zainteresowania i wiedzę na temat branży beauty.
Jakie cechy charakteru powinien posiadać dobry kasjer/sprzedawca? Z pewnością pomogą cechy, takie jak: komunikatywność, asertywność, empatia, uczciwość, odpowiedzialność, dokładność i sumienność.
Średnie zarobki kasjera/sprzedawcy miesięcznie wynoszą 3 390 zł.
Doradca klienta
W pracy, jako doradca klienta szczególny nacisk kładzie się na dobry kontakt z klientem. Takowy pracownik zajmuje się aranżowaniem i zastosowaniem procesu sprzedażowego w danej firmie. Jego praca polega na przedstawieniu oferty klientom i pomocy w doborze odpowiedniego produktu bądź usługi dla nich oraz wykonywaniem wszystkich czynności związanych z sprzedażą, np. obsługą kasy fiskalnej, przyjmowaniem zwrotów. Wszystkie te czynności pracownik powinien wykonywać zgodnie z ustalonymi celami biznesowymi przedsiębiorstwa, w którym pracuje.
Aby zostać doradcą klienta wystarczy mieć ukończoną szkołę średnią lub zawodową. Często wymagana jest znajomość obsługi kasy fiskalnej oraz umiejętność komunikowania się w języku angielskim. Oczywiście ważne, jest również to, żeby mieć jakiekolwiek zainteresowanie w branży, w której się pracuje.
Głównymi cechami jakie powinien posiadać pracownik na danym stanowisku są: komunikatywność, otwartość, sumienność, empatia, rzetelność, uczciwość oraz chęć do nauki.
Średnie zarobki doradcy klienta miesięcznie wynoszą 4 090 zł.
Specjalista ds. sprzedaży
Jest to kolejny krok w ścieżce zawodowej po stanowisku doradcy klienta. Specjalista ds. sprzedaży zajmuje się polepszaniem wyników sprzedaży. Odpowiedzialni są oni za realizowanie celów biznesowych oraz za wzrost liczby klientów przedsiębiorstwa. Głównymi czynnościami na danym stanowisku są:
- zajmowanie się zespołem sprzedażowym (koordynowanie obowiązków),
- praca przy rekrutacji nowych pracowników i ich przeszkoleniu,
- analiza wyników sprzedażowych,
- prowadzenie badań rynkowych,
- ustalanie celów miesięcznych,
- znajomość marketingu przedsiębiorstwa,
- wsparcie dla zespołu sprzedażowego.
Aby zostać specjalistą ds. sprzedaży należy ukończyć studia pierwszego stopnia powiązane z marketingiem lub zarządzaniem. Inną opcją jest ok. 3-letnia praca w roli doradcy klienta lub sprzedawcy, a następnie awans na specjalistę.
Głównymi cechami charakteru specjalisty ds. sprzedaży są: chęć do nauki, komunikatywność, ambitność, odporność psychiczna, uczciwość oraz dokładność.
Średnie zarobki specjalisty ds. sprzedaży miesięcznie wynoszą 4 500 zł.
Magazynier
Praca na stanowisku magazyniera jest bardzo potrzebna w większości sklepów. Jest to praca fizyczna, która wymaga dobrej kondycji. Głównie magazynier zajmuje się:
- przyjmowaniem towaru do sklepu (dostawy),
- rozkładaniem towarów na półkach sklepu,
- metkowaniem produktów,
- przygotowaniem produktów dla klienta,
- sprawdzeniem zawartości zamówień i porównaniem jej z danymi na fakturze,
- wysłaniem towaru – pakunek i adresowanie,
- obsługą urządzeń magazynowych,
- sprawdzaniem stanu sklepu – przeprowadzeniem inwentaryzacji.
Aby zostać magazynierem w sklepie wystarczy posiadać wykształcenie średnie lub zawodowe. Często wymagane są uprawnienia na wózek widłowy oraz posiadanie prawo jazdy kategorii B. Ponieważ nieraz magazynier ma kontakt z produktami spożywczymi, to musi, więc posiadać ważną książeczkę sanepidowską.
Głównymi cechami charakteru magazyniera są: uczciwość, sumienność, rzetelność, spostrzegawczość, odpowiedzialność, skrupulatność. Czasami magazynier musi zajmować się również obowiązkami sprzedawcy, więc wtedy dobrze jest, jak jest komunikatywny, empatyczny i otwarty na ludzi.
Średnie zarobki magazyniera miesięcznie wynoszą 3 980 zł.
Sprawdź: https://www.gowork.pl/praca/pracownik-sklepu;st/warszawa;l.
https://magazynspozywczy.com.pl/3-praktyczne-wskazowki-jak-szukac-pracy-w-2021-roku/