Dlaczego owoce i warzywa powinny znaleźć się w codziennej diecie

Warzywa i owoce to bardzo istotny składnik codziennej diety każdego człowieka. Są one jednak często niedoceniane i niechętnie jedzone, zwłaszcza przez małe dzieci. Warto jak najwcześniej zacząć edukację żywieniową najmłodszych – wszak organizm składa się właśnie z tego, co jest mu codziennie dostarczane z różnorodnymi posiłkami.

Składniki odżywcze – czyli co spożywamy każdego dnia

Aby dieta człowieka była kompletna, w jej skład muszą wejść wszystkie najważniejsze składniki odżywcze. A o to wcale nie jest tak prosto. Wiele osób ma tendencje do stosowania tak zwanej monodiety, czyli do skupiania się na jednej grupie składników odżywczych. Główne składniki odżywcze, które są niezbędne dla właściwego rozwoju organizmu to przede wszystkich białko, węglowodany oraz tłuszcze. Nie można zapominać również o witaminach i innych cennych mikroelementach, bez których organizm człowieka miałby duże problemy z najprostszymi czynnościami.

Jak powinna wyglądać zrównoważona dieta?

To, że wszystkie wyżej wymienione produkty powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie człowieka, wydaje się oczywiste. Pojawia się jednak pytanie o to, jakie są właściwe proporcje oraz skąd najlepiej jest je czerpać. W tym przypadku z pomocą przychodzi piramida żywieniowa, która w graficzny, bardzo przystępny sposób pokazuje to, co warto jeść każdego dnia. Po jednej z ostatnich aktualizacji, na znaczeniu dosyć mocno zyskały owoce i warzywa. Uważa się, że dla zachowania zdrowia i dobrej odporności organizmu każdego dnia powinno się spożywać pięć porcji owoców i warzyw. Najnowsze badania wskazują na to, że w diecie każdego dorosłego człowieka powinno się codziennie znaleźć przynajmniej pół kilograma warzyw i owoców.

Pod jakimi postaciami spożywać owoce i warzywa

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że zalecenie dotyczące zjadania pół kilograma owoców i warzyw każdego dnia może być trudne w realizacji. Ciężko bowiem wyobrazić sobie to, aby zjeść na przykład pól kilograma ogórków świeżych na raz. Warto pamiętać o tym, że jest to wartość rozłożona na cały dzień, a do warzyw zaliczają się także na przykład ziemniaki. Najwięcej składników odżywczych mają surowe owoce i warzywa. Pod taką postacią jednak tylko nieliczni mogą je jeść ze smakiem. Zdecydowana większość osób preferuje zwłaszcza warzywa, po obróbce termicznej. Jednak pod wpływem wysokiej temperatury duża część witamin i innych dobroczynnych składników odżywczych ulega rozkładowi.

Co zatem zrobić, aby w myśl znanego powiedzenia i wilk był syty i owca cała? Rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy sięgnąć po soki warzywne. Jednak w tym miejscu pojawia się pewna uwaga. Najbardziej zdrowe są te soki, które przygotowuje się samemu. Soki i napoje podobne do soków, które dostępne są na półkach sklepowych zazwyczaj zawierają duże ilości cukru i konserwantów, które zdecydowanie nie wpływają korzystnie na stan zdrowia.

Warzywa oraz owoce, które warto jeść

Praktycznie wszystkie owoce oraz warzywa są bogatym źródłem witamin i cennych mikroelementów. Jeżeli rozważać to, po które z nich najlepiej jest sięgać, to nasuwa się odpowiedź, że najzdrowsze jest jak zwykle to, co akurat znajduje się pod ręką. Przy warzywach i owocach istotną rolę odgrywa sezonowość. Najwięcej zdrowotnych czynników zawierać będą świeże owoce i warzywa, chociaż w zimie warto też sięgać po produkty mrożone. Na jesień, gdy temperatura powietrza się obniża i zaczyna szwankować odporność organizmu dobrym rozwiązaniem będzie zwiększenie spożywania owoców i warzyw bogatych w witaminę C. Na pierwszy plan w tym przypadku wychodzą cytrusy.

Należy pamiętać jednak o tym, aby dokładnie sparzyć ich skórkę. Zrównoważona dieta wymaga tego, aby jeść różnorodne warzywa i owoce – zarówno te z rodzimego podwórka jak i sprowadzane zza granicy. Dzięki temu można się będzie cieszyć zdrowiem i dobrą odpornością organizmu. Dieta warzywna ma wiele zalet, jedną z nich jest chociażby to, że pomaga zachować właściwą wagę ciała.

Czy owoce i warzywa są zawsze zdrowe?

Tak już jest skonstruowana nasza planeta, że nie wszystko w każdej ilości i pod każdą postacią jest zdrowe dla każdego. Jeżeli człowiek, nie ma żadnych problemów ze zdrowiem, to w zasadzie nie istnieją żadne przeciwwskazania do spożywania przez niego czy to warzyw czy owoców. Jednak jest szereg chorób, które z codziennej diety wykluczają poszczególne produkty. Przykładem takiego przypadku mogą być chociażby choroby wątroby, przy których nie zaleca się spożywania cebuli, czosnku czy warzyw kapustnych, które są ciężkostrawne.

Z uwagi na dużą zawartość tłuszczu, przy chorej wątrobie lepiej jest też zrezygnować z awokado. Owoce mogą być także produktem niezalecanym dla diabetyków. Niektóre owoce, jak na przykład banany zawierają bowiem bardzo dużą ilość węglowodanów. W przypadku chorób układu trawiennego, dobrze jest zrezygnować z cebuli. Każde schorzenie powinno być konsultowane ze specjalistą pod względem dietetycznym. Dzięki temu można uniknąć w sytuacji, w której na pozór zdrowe produkty mogą wywołać niekorzystne skutki dla organizmu człowieka.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *